<< Vorige    Volgende >>

Gast: Wijnproeverij Gall &Gall Van den Heuvel Ugchelen

Jaarvergadering 12 mei 2022
Voor ons als bestuur was het fijn weer een jaarvergadering te mogen hebben met 65 dames.
De belangrijkste punten van deze avond:

* Terugblik op het afgelopen jaar. Niet compleet, maar wel met vele mooie herinneringen.
* We hebben samen stil gestaan bij het overlijden van Corrie Ardesch. Corrie is 81 jaar geworden.
* Een tevreden kascommissie.

* 3 jubilarissen:
25 jaar: Marianne Knol
40 jaar: Wilma Schut en Marijke Tiemessen
50 jaar: Joke Wolters

* Bestuurswisseling: Lucy Bouwhuis (secretaris ) en Tonny Slijm (penningmeester) blijven beide in het bestuur. Heel blij mee.

* Afscheid van 2 leden uit de Kerstcommissie:
Bettie van Dam
Liesbeth Lankhuizen
* De fietstocht op 1 juni (om 13.00uur verzamelen bij de Bronkerk)
* Er komt weer een boekje.
* De nieuwsbrief is positief ontvangen. De brief komt een aantal keren in het jaar.

Iedereen wordt bedankt voor zijn passieve en/of actieve bijdrage.
Na de pauze was er een wijnproeverij verzorgd door de dames van Gall&Gall
Wilt u alsnog wijn bestellen dan kan dat. De beschrijving staat ook op de site.

Enkele dames dronken geen wijn, maar genoten van een alcoholvrije wijn of een lekker glaasje fris.
Fijn dat we dit seizoen van de Vrouwenvereniging Ugchelen op deze manier konden afsluiten.

Wijnproeverij vrouwenvereniging Ugchelen 12 mei 2022
Wit: Whale`s Tale Sauvignon Blanc
Rose: Chateau Bernes Romance
Rood: Torres Altos Ibericos Rioja CrianzaFLESDOOS (6)

Yealands
Ooit was het een ruig kustlandschap van ravijnen, geulen en kloven. Nu groeien er druiven op een glooiend terrein waar alles in teken staat van duurzaamheid. Tussen de wijnranken grazen schapen om de grond op natuurlijke wijze te bemesten. Vogels zitten tussen de druiven, en mogen daarvan snoepen ook. Verder zie je zonneschermen en windturbines. En alles bij Yealands Estate in Nieuw-Zeeland wordt gerecycled. Van druiventakken en droesem tot afvalwater, verpakkingsmateriaal en glas. Yealands Estate wil dan ook het meest duurzame wijnbedrijf ter wereld worden. Bij Yealands Estate worden de Clearwater Cove, Breaker Bay en Whales Tale wijnen gemaakt.
Knisperfrisse sauvignon blanc uit het Nieuw-Zeelandse Marlborough. Zijn naam is een verwijzing naar de walvissen die voor de kust van het Zuidereiland zwemmen.

Chateau de Bernes Romance
Met 120 hectare aan wijngaard mag je Château de Berne gerust rekenen tot de grotere domeinen van de Zuid-Franse Provence. De focus ligt hier op het maken van rosé, maar er wordt daarnaast ook wit en rood gemaakt. Het domein is omringd door een groot bosrijk natuurreservaat van 500 hectare. Dat geeft verkoeling aan de wijngaarden. Bij Château de Berne wordt niet alleen wijn gemaakt, maar ook honing, olijfolie en truffels. De belangrijkste druiven van het domein zijn grenache, cinsault en syrah. Bij Château de Berne kan je ook overnachten in het gelijknamige hotel. Château de Berne is in handen van een Engelse zakenman die het patent op contactlenzen heeft aangevraagd.
Deze Provenceproducent beschikt ook over wijngaarden die nét buiten de AOC Côtes de Provence liggen. Zodoende verschijnt deze rosé op de markt als IGP Méditerranée.

Torres
Torres is een van de grootste en belangrijkste producenten van Spanje. Het familiebedrijf is momenteel in handen van de vijfde generatie. Door de introductie van Franse druivensoorten in Spanje staat Torres bekend als een pionier en koploper. Van oorsprong komt de familie Torres uit Catalunya. Daar heeft het bedrijf ook nog altijd wijngaarden in Priorat en Penedès. Daarnaast heeft Torres ook wijngaarden in Rioja, Ribera del Duero en Rueda. Maar ook in Californië (Marimar Estate) en in Chili. Beroemde instapwijnen van Torres zijn de witte Viña Sol en de rode Sangre de Toro. Zeer betaalbaar en kwalitatief constant. Maar ook de topwijnen van Torres zijn divers en van ongekende kwaliteit.
Deze Rioja van Torres heeft 12 maanden gerijpt op Amerikaans eiken. Daarna nog net zo lang op fles in de kelders van het domein. Hierdoor heeft deze Crianza zwart fruit, kruidigheid en vanille. De wijn is een ode aan het Iberisch Schiereiland, vandaar de naam.